Year: 11 September 2006 (CD 2006)
Label: Inside Out Music (Europe), SPV 79170 CD
Style: Progressive Rock, New Age, Space RockCountry: London, England (12 February 1950)
Time: 72:04
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 391 Mb
Экс-гитарист Genesis не перестает удивлять. Кажется, желание быть непохожим на самого себя у этого музыканта в крови. То он пробует себя в блюзе, то интерпретирует Эрика Сати, то вдруг записывает альбом заковыристого электрогитарного фьюжна (точнее, "музыкального ассорти"), где каждая вещь максимально отличается от предыдущей. Начинаясь с шуточно-драматичного диско с мятущимися скрипками в духе поздних Sparks, сюжетная нить альбома проходит через "индийский брейк-бит" с ситаром, медитативную балладу с кельтскими мотивами, экспрессивный "разбойничий шансон", хард-фьюжновый боевик, церковный хорал и так далее. Хаккет играет с гитарным звуком, представая в совершенно разных исполнительских ипостасях, а его глубокий (иногда, кажется, даже искусственно заниженный) вокал заслуживает всевозможных похвал. Да и вообще, не гитарой единой... В записи "Орхидей" принимал участие The Underworld Orchestra (скрипка, виолончель, контрабас, труба, гобой), а в составе группы Хаккета есть собственные флейтист (Джон Хаккет) и саксофонист/кларнетист, так что судить о звуковой палитре можно уже по списку исполнителей. Неудивительно, что в "партитуре" довольно много "классических" фрагментов (и даже одна полностью оркестровая пьеса), которые и являются объединяющим звеном. Такой альбом мог создать только очень зрелый, опытный артист с широчайшим музыкальным кругозором (как известно, чем выше вы поднимаетесь, тем дальше можете видеть). Артист, который знает не только "всё обо всём", но и о том, как из этого "всего" сделать единое целое. Неизвестно, что придумает Хаккет дальше - запишет ораторию или "металлический" хит, - но это наверняка будет интересно.
(salonav.com/arch/2006/10/118.htm?ysclid=m3am1tykop812714277)
With the rumor mill in high gear about a 2007 Genesis reunion, the release of band alumnus Steve Hackett's Wild Orchid couldn't come at a better time. This release reminds us just how significantly Genesis changed after his departure in 1977. Virtually all affiliation with the progressive rock camp that the group inhabited during the first part of its career ended when Hackett left after the tour that resulted in Seconds Out (Atlantic, 1977). Given the mega commercial success that followed, it's a fair assumption that the remaining members couldn't have cared less. But Hackett's unlikely to get involved in the reunion, which makes it pretty much a non-event for progressive rock fans.
That said, Wild Orchids may be the most pop-driven album of Hackett's career. But it's still a progressive album-although, with the inclusion of the Underworld Orchestra, one that fits into the symphonic arena. And while Hackett's recognizable electric guitar style is still there, the album is just as much about Hackett the writer.
Thirty years on there are still hints of Hackett's stylistic contributions to Genesis. The acoustic guitar-driven "Set Your Compass" directly references songs like "Entangled" from A Trick of the Tail (Atco, 1976). "Ego and Id" may rock more directly, but it's still a powerful vehicle for the rapid vibrato of Hackett's visceral electric guitar, using an array of effects including whammy bar, wah wah and controlled feedback. It also features Hackett's tapping style-an innovation that, dating back to Genesis' Selling England by the Pound (Atco, 1973), predated guitarist Eddie Van Halen's greater popularizing of the technique by at least five years.
"Waters of the Wild," with its electric sitar and sampled tabla, alludes to an interest in East Indian music, while the equally propulsive "Down Street," featuring Hackett's credible harmonica work, is a dark rocker with a demonic narrative. The pastoral feel of "To a Close" seems at odds with its more serious subject matter, delicate strings and Cor Anglais foreshadowing the instrumental and orchestral reading of the same theme on "She Moves in Memories."
The biggest surprise is Hackett's take on Bob Dylan's "Man In The Long Black Coat." Progressive fans may balk, but there's no sense of incongruity here, and the bluesy grit of Hackett's guitar playing isn't all that far removed from his signature style. But it's an aspect that Hackett has rarely spotlighted so vividly.
Captivating from start to finish, Wild Orchids combines Hackett's interest in orchestration with folkloric and pedal-to-the-metal progressive rock, resulting in the most seamless blend of Hackett the instrumentalist and Hackett the tunesmith since 1982's Highly Strung.
(allaboutjazz.com/wild-orchids-steve-hackett-insideout-music-america-review-by-john-kelman)
01. Transylvanian Express (03:44)
02. Waters Of The Wild (05:34)
03. Set Your Compass (03:37)
04. Down Street (07:33)
05. A Girl Called Linda (04:44)
06. Blue Child (04:24)
07. To A Close (04:48)
08. Ego And Id (04:08)
09. Man In The Long Black Coat (05:07)
10. Cedars Of Lebanon (04:01)
11. Wolfwork (04:49)
12. Why (00:47)
13. She Moves In Memories (05:00)
14. The Fundamentals Of Brainwashing (03:00)
15. Howl (04:30)
16. A Dark Night In Toytown (03:42)
17. Until The Last Butterfly (02:28)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!https://bit.ly/3YJ6whT - TurboBit
https://bit.ly/3YJ1z8V - FikPer
https://tinyurl.com/muxxwznb - FilesPayout
https://tinyurl.com/38cmj7nt - DailyUploads
Comments