Year: July 7, 1977 (CD 2010)
Label: Audio Fidelity (US), AFZ 067
Style: Classic Rock, Progressive Rock, Pop RockCountry: Chicago, Illinois, U.S.
Time: 39:19
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 261 Mb
Charts: UK #6, AUS #49, SWE #38. CAN: Platinum; US: 3x Platinum.
Как и большая часть каталога Стикса, многие песни содержат квазисредневековые / фэнтезийные тексты и темы. Некоторые из них представляют собой аллегории и комментарии к современной американской жизни и опыту участников американской рок-группы в середине-конце 1970-х, например Castle Walls, Superstars, Miss America и заглавный трек The Grand Illusion.
Эмоционально глубокая песня "Man in the Wilderness" была написана Томми Шоу после просмотра выступления Kansas в Детройте, которое они сыграли на разогреве. Он заявил, что это было "Эпично! В отличие от любого представления рок-музыки, которое я когда-либо испытывал. Чтобы добиться такого большого успеха, у меня в голове возникли самые разные идеи, и в следующий раз, когда я остался наедине со своей акустикой, песня более или менее развернулась сама собой ". Тексты песен основаны на его опыте прославления со Стиксом, а также на том, что его брата отправили участвовать в войне во Вьетнаме в качестве пешки для политиков в Вашингтоне, округ Колумбия.
"Come Sail Away" использует парусный спорт как метафора для достижения своей мечты и стремления уплыть. Лирика затрагивает ностальгию по "друзьям детства", бегство от реальности и религиозную тематику, символизируемую "собранием ангелов", поющих "песню надежды". Конечная лирика объясняет превращение парусного корабля в звездолет, повествуя, что "они поднялись на борт своего звездолета и направились в небо", что также подразумевает библейские стихи из Иезекииля (1: 1-28). Однако ДеЯнг показал на In the Studio with Redbeard (который посвятил целый эпизод созданию The Grand Illusion), что он был подавлен, когда написал трек после первых двух песен Стикса Equinox и Crystal Ball, было продано меньше единиц, чем ожидалось после успеха сингла "Lady ". В музыкальном плане он сочетает в себе заунывную, похожую на балладу вступительную часть (включая фортепианные и синтезаторные интермедии) с напыщенной, тяжелой для гитары второй половиной. В середине второй половины он показывает прогрессивный минутный инструментальный перерыв на синтезаторе, после того, как соло закончено, тяжелая гитара возвращается с запоминающимся припевом.
"Обмани себя (Сердитый молодой человек)" написал Шоу. Первоначально это было основано на первоначальном восприятии Шоу ДеЯнга, который был "сердитым молодым человеком", который настороженно смотрел на успехи группы и злился или впадал в депрессию с каждой неудачей. Лишь в более поздние годы Шоу начал видеть себя в текстах песен, и песня приобрела для него более личное значение.. Композиция включает ряд тактовых изменений. Вступление и завершение исполняются в формате 6/8 под аккомпанемент акустической гитары Шоу и синтезаторных мелодий ДеЯна. Вокальные части песни 4/4. В инструментальной части звучит соло синтезатора с интервалом 7/4 перед возвращением к 4/4 для финального припева. После краткого вступления следует краткий перерыв с двумя тактами по 5/8, а затем возврат к 6/8 метру с другим синтезаторным соло перед тем, как затухать.
Заключительный трек "The Grand Finale" сочетает в себе темы песен альбома.
(alphapedia.ru/w/The_Grand_Illusion)
Charts: UK #6, AUS #49, SWE #38. CAN: Platinum; US: 3x Platinum.
Although it was seventh overall studio album for the band, The Grand Illusion was the second album from Styx to head towards a more radio-friendly direction. The Chicago based band with a traditional prog-rock approach, began to write more mainstream material with the arrival of guitarist Tommy Shaw in late 1975. Shaw joined fellow guitarist James “JY” Young and keyboardist Dennis DeYoung as the band’s trio of songwriters and lead singers. Each brought a distinct style which contrasted with the others. Yet they also complimented each other in various ways and, for the most part, Styx forged a decently harmonic sound.
The Grand illusion itself is a pleasant listen, albeit a bit uneven and less-than cohesive. The fantastic first side contains all the radio and chart hits with a much less inspired second side featuring some under-developed pieces which render the album short of greatness. The album showed the great potential of Styx band as a sort of “prog lite” outfit with much more pop crossover appeal than their earlier work. This would be a template set for bands like Genesis, who followed suit in subsequent years and through the 1980s.
Seven turned out to be the lucky number for the band as this album (their 7th overall, released on 7/07/77) went triple platinum in sales and spawned a couple of hit singles. Thematically, the concept of The Grand Illusion examines the futility of solely aspiring to fame. According to DeYoung, it is about the struggle to overcome self-deluding superficiality in order to affirm one’s genuine value.
The intro march of “The Grand Illusion” draws you in immediately, complimented in short time by the stop/start nature of the first verse. This theme song by Dennis DeYoung eventually breaks into the more driving, melodic choruses and features early guitar fills by Shaw and a soaring lead by JY later in the song. More than any other song on the album, this opener finds the nice balance between between progressive and AOR, which appears to be the band’s vision for this album.
Tommy Shaw’s “Fooling Yourself (The Angry Young Man)” begins with a nice opening synth sequence by DeYoung which compliments Shaw’s acoustic strumming. The song eventually settles into a strong rhythmic beat by bassist Chuck Panozzo and his brother, drummer John Panozzo, before another nice synth lead. Both this song and Shaw’s ballad, “Man In the Wilderness” are written in the same vein as material by the band Kansas, revealing that band’s influence on Styx.
“Superstars” is a collaborative effort by DeYoung, Shaw, and Young, which built like a show tune with a rock backbone. Although the song does contain some rewarding and entertaining sections like the nice lead guitar, it does sound a bit dated like something which could have been on a teen-oriented TV show of the era, not to mention the title itself.
Closing the first side, “Come Sail Away” is the album’s true masterpiece. It is a beautiful song with a refreshing, simple piano arrangement by DeYoung up front. The song is adventurous and romantic with just a tinge of strangeness like a journey into the unknown. There are a couple of great moments when the melodic, keyboard driven sections are cut sharply by a strong, rock-oriented, guitar-driven arrangement. The mid section contains dualing synths by DeYoung and JY, which adds to the mystique of the song with its “modern” sequencing and new agish overtones. Long considered a pioneering power ballad, “Come Sail Away” is a much richer number and is perhaps the finest Styx would ever forge.
JY takes lead vocals on his track “Miss America”. It starts with a synth rendition of the traditional song before giving way to a sharper, driving verse and a thickly harmonized chorus. “Castle Walls” starts with a heartbeat-like bass line by Chuck Panozzo with overlain Baroque keys by DeYoung before Shaw and Young again trade guitar leads later in the song. “The Grand Finale” closes the album as a sort of reverse-overture which incorporates elements of the better songs from the first side.
The success of The Grand Illusion launched Styx into the most successful era of their career with three more successful albums up to and including their blockbuster Paradise Theatre in 1981. The band built of the theatrical, pop-oriented, and soft rock elements of this 1977 album to bring them the widespread success that they had worked towards for years.
(classicrockreview.com/2012/02/1977-styx-grand-illusion/)
01. The Grand Illusion (04:37)
02. Fooling Yourself (The Angry Young Man) (05:32)
03. Superstars (04:03)
04. Come Sail Away (06:10)
05. Miss America (05:04)
06. Man In The Wilderness (05:51)
07. Castle Walls (05:59)
08. The Grand Finale (02:00)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!https://tinyurl.com/yebk62uk - TurboBit
https://tinyurl.com/fn5czapx - FikPer
https://goo.su/J9dyao - FilesPayout
Comments