Year: November 1970 (CD 1990)
Label: Deram Records (Germany), 844 017-2
Style: Blues Rock, Hard RockCountry: London, England
Time: 39:38
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 222 Mb
Looking In отражает многое из того, что происходило (есть оттенки ранних Led Zeppelin, Yardbirds и Bluesbreakers повсюду), я понимаю как чертовски хорошо звучит альбом. Это альбом Кима Симмондса целиком и полностью – он же его и спродюсировал – и, возможно, именно поэтому группа собралась и ушла, чтобы год спустя создать Foghat.(consumethetangible.com/2021/07/22/savoy-brown-looking-in-1970/)
Альбом записывался уже без Юлдена. Критики отмечали: "К сожалению, лидер группы Kim Simmonds с уходом вокалиста Криса Юлдена, который решил попробовать себя в сольном плавании, потерял свой самый главный актив. Он был одним из выдающихся голосов в Британском блюзе, и Savoy Brown никогда не оправятся после его ухода"... К счастью это оказалось не так.
"Looking In" стал наиболее коммерчески успешным в дискографии группы. Эта пластинка, запомнившаяся многим по готическому черепу во всю обложку, пробила даже британские чарты (в первый и последний раз), поднявшись на 50-е место, а в Штатах стала одной из самых популярных для Savoy Brown добравшись до 39-й строчки в Billboard.
Однако, положив руку на сердце, стоит признать, что эта работа получилась гораздо проще предыдущей. Духовая секция отсутствовала, а стилистически, это был скорее хард-рок, чем классический блюз.
18 ноября 1970 года группа отправилась в свое пятое турне по Соединенным Штатам. Увы, но внутренние недоразумения привели к тому, что по его окончании, Dave Peverett, Tone Stevens и Roger Earl вышли из состава Savoy Brown, чтобы организовать группу Foghat.
(my.mail.ru/community/old_meloman/2B7E46BF07BC67DC.html)
Альбом записан и сведен в аналоговом формате - AAD. То есть минимум цифры.
A=Analog. D=digital. Первая буква обозначает, как была записана музыка. Вторая буква обозначает, как она была сведена. Третья буква обозначает формат (все компакт-диски будут иметь D в качестве последней буквы).
Like so many metal albums of my youth, it started with the album cover. I would see Looking In, the sixth album from England blues rock band Savoy Brown constantly on my trips to the local record shops, and would marvel at that delicious comic book artwork. But each and every time I'd turn way, convinced it was just another run of the mill 70s rock and roll record that could be ignored. But as I started digging more into some of the obscure gems of the 70s I decided to stop ignoring that cover and give it a shot.
I did some listening to the band's albums around the same time period, but the thing I learned about Savoy Brown is they almost never had the same line-up from album to album. In fact, after Looking In everyone except lead guitarist Kim Simmonds left and wound up forming Foghat. But don't compare Foghat's debut to Lookin In; they are completely different beasts. After the brief instrumental opening that is "Gypsy" the band moves into the heavy blues rocker "Poor Girl" that is positively lit up with killer solos. The vamp is slow and doom, but Simmonds's solos and the cadence of vocalist "Lonesome" Dave Peverett give it a unique signature.
That kind of doom blues feel permeates Looking In. "Money Can't Save Your Soul" Peverett's voice is outstanding, and once again Simmonds leads the way with great guitar licks. Power chords are pretty scarce here; this is drenched in the blues, as songs like "Sunday Night" make abundantly clear. This is also where the percussion really takes the stage. Roger Earl's drumming has a wide soundstage and his use of toms to complement the usual 12-bar blues beat stand out throughout the album. The title track gets a little funky, but not enough to stray away from the overall dark tone of the album which is as good an overall assessment of Looking In as any, I guess.
By the time of the eight and half minute closer of "Leavin' Again" (Followed by instrumental outro "Romanoff") it's easy to come to the conclusion that – finely executed as it is – Looking In mirrors a lot of what was going on (there are shades of early Led Zeppelin and Yardbirds and Bluesbreakers all over), but I can't help but really be drawn to how damn good the album sounds. This is Kim Simmonds's album all over – he also produced it – and maybe that's why the band up and left to create Foghat a year later. It's shame we never got more of this style out of the band, but since it's new to me I'm happy to keep playing it over and over again, finding new little joys in every lick.
(consumethetangible.com/2021/07/22/savoy-brown-looking-in-1970/)
Album recorded and mixed in the analog domain - AAD. That is, a minimum of digital processing.
A=Analog. D=digital. The first letter stands for how the music was recorded. The second letter for how it was mixed. The third letter stands for the format (all CD's will have D as the last letter).
01. Gypsy (01:01)
02. Poor Girl (04:09)
03. Money Can't Save Your Soul (05:32)
04. Sunday Night (05:24)
05. Looking In (05:19)
06. Take It Easy (05:44)
07. Sitting An' Thinking (02:54)
08. Leavin' Again (08:30)
09. Romanoff (01:02)

При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!FilesPayout
UploadyIo
KatFile
0 пїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅ