Year: 10 June 2013 (CD Jun 19, 2013)
Label: Universal Music (Japan), UICN-1034/5
Style: Heavy Metal, Hard RockCountry: Birmingham, England
Time: 57:20, 15:13
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 433, 136 Mb
Charts: UK #1, AUS #4, CAN #1, FIN #2, GER #1, NL #10, NOR #1, SWE #1, SWI #1, US #1. UK: Gold; CAN & GER: Platinum.
Кто бы что ни говорил, против устоявшейся истины не попрешь: Black Sabbath как символ, как Уолдер Фрей от рока, выведший из своих чресел армии дума, стоунера и сладжа, имеет только один удачный состав. Айомми, Озборн, Батлер. Всё остальное - заменимо, и, в общем-то, к культу Черной Субботы отношение имеет посредственное. даже адепт заклеенных желтыми стикерами барабанных установок Уорд. даже глас Божий дио. даже так же добротно косплеящий Метатрона Мартин.
Трое указанных столпов вновь вместе, в студии, впервые за тридцать пять лет. И, несмотря на болезни, климакс, алкогольно-наркотический штопор и вызванные им неиллюзорные перспективы сапога жены в заднице, отцы (да какой там, деды) оправдали ожидания (весьма оптимистичные, надо сказать) на полную катушку: из недр Vertigo Records выполз вязкий прожорливый гомункул, поглотивший три десятка лет без Оззи и даже не отрыгнувший при этом. да. да! "13" от шести его идеологических предшественников, последний из которых увидел свет в 1975-ом, отличает разве что осовремененный звук, не более. Многих это отпугнуло и разочаровало: "Фэ, я расслышал отголосок песни Блэк Сэббет в Энд оф зэ Бегиннин", "дух Времени - неприкрытый самоплагиат с Каравана Планет, как же так". Аллё, гараж. Вы говорите о первом альбоме оригинального состава Блэк мать их Сэббет за три десятка лет и всерьез ожидаете услышать там что-то "свежее", в то время как миллионы таких как я молятся черному козлу и откусывают головы летучим мышам во имя создания "Master of Reality vol.2"! Что вы против нас? Хыхыхы.
Надо сказать, откусанные бошки ночных кровопийц не пропали всуе. Мы получили экстракт pure Black Sabbath, моментально узнаваемый и при этом неимоверно далекий от самоплагиата, за который многие имеют привычку принимать отточенный почерк. Это музыка, от которой тащились наши деды и отцы. Я, если честно, не знаю, какой еще альбом наравне с этим может так объединить несколько поколений. Объединить в экстазе угара под классический сэббетовский кач, в который срываются "End Of The Beginning", "God Is Dead?", "Damaged Soul". да, я слышу знакомые риффы, и каждый из них приводит меня в неистовый трепет: "Hole in the Sky", "Into the Void", "Children of the Grave", "Black Sabbath" - все они, основополагающие для металла, бережно отшлифованные, аккуратно вшиты в этот альбом, переполненный отсылками к Золотой Эре Черной Субботы и завершаемый под звуки дождя и далекое неуверенное постукивание в колокол, недвусмысленно намекающее, что вряд ли подобное состоится еще раз.
Наконец-то, впервые за несколько десятков лет, в номинации "Black Sabbath года", несмотря на необычайно мощных конкурентов, победили Black Sabbath.
Amen.
(darkside.ru/album/34466/?ysclid=m56tgqdsc138919094) Review by Oakim. 9 июн 2013
Charts: UK #1, AUS #4, CAN #1, FIN #2, GER #1, NL #10, NOR #1, SWE #1, SWI #1, US #1. UK: Gold; CAN & GER: Platinum.
Cast your fears, doubts and worries aside. The godfathers are back and not to disappoint. The mood of this album is classic Sabbath, the feel of this album is classic Sabbath, I had initial worries due to the lack of Bill Ward and the release of 'God Is Dead?' as a single (which I thought was a good song but nothing exceptional), but those original worries have been blown away by an icy cold breeze from the lords of doom.
The album crawls to life with 'End of the Beginning', which takes a while to come to life and gets you initially worried, you begin to wonder if this whole album is going to just ooze along like a slug in treacle and take you nowhere special. Then Iommi bursts to life with a solo and the song picks up - a faint hope. Out of the dark left behind by 'End of the Beginning' is the single 'God is Dead', a song yet again displaying the dark sabbathy gloom we have grown to love and expect, with ocassional glimpses of what these 60 year olds are still very much capable of.
Loner is the next track and much more of a 'hard rocker' with surprisingly blunt lyrics and a catchy riff telling the sad story of a 'loner' ending with the lyrics ''The secrets of his past live deep inside his head, I wonder if he will be happy when he's dead''. The mention of a riff brings me nicely onto my next point. Tony Iommi. He leads the way in this album combining catchy blues with heavy down-tuned riffs that would turn any party into a funeral march. Then just when you think you're going to be sucked into a black hole the spacey 'Zeitgeist' is there to take you aboard it's spaceship and carry you away. Zeitgeist is one that grows on you with every single listen and has a very 'stoner' element to it, much like the classic 'Planet Caravan'. It can make 4 minutes feel like a lifetime, and a lifetime feel like 4 minutes at the same time.
The next four tracks are 'Age of Reason', 'Live Forever', 'Damaged Soul' and finally 'Dear Father'. Now I don't want to dwell too long on 'Damaged Soul' and 'Age of Reason' not because they're bad, but due to just how good 'Live Forever' and the exceptional 'Dear Father' are. 'Age of Reason' is an excellent track that brings the album back down to earth talking of a 'shattered world that's gonna die', and features more classic yet refreshing Iommi riffs and another vocally strong performance from Ozzy. 'Damaged Soul' is very doomy-bluesy track that lulls you ever closer to your inevitable death bed mainly thanks once again to Iommi.
Wedged between 'Age of Reason' and 'Damaged Soul' is 'Live Forever'. This bursts to life in flames of catchy, rifftastic, heavy as hell and strangely epic combinations of everything metal. With simplistic lyrics of 'Well I don't want to live forever, but I don't want to die' you'll be dragged into the torn world of Ozzy - and you won't want to leave. Finally the album ends with 'Dear Father', a dark twisted story that will have you cowering in fear and feeling a very expressable disgust at very obvious figure head. This song is a mixture of faster paced versus' and guitar work by iommi followed by a slower harrowing chorus as if sung by the devil himself at the offenders. There are inexpressable by text changes in pace, mood and power in this song that I cannot match with mere words. Simply listen and enjoy...and enjoy the last 30 seconds.
Also going to include a notable mention to the bonus tracks, all of which could hold up in an album from any other band, especially 'Methademic' which could arguably earn a place as a main track on this album. After all it wouldn't be Sabbath wihout a track dedicated to a drug, would it? Fast paced, creepy and drug inspired - great song. Don't miss out on the catchy 'Peace of Mind' and lyrically astute 'Pariah' either!...Yet to hear 'Naivete in Black' but I'm sure it won't disappoint.
To summarise: It's Black Sabbath showing the rest how it's done, now bow to their feet. 95%.
Highlights: Toni Iommi's creativity straight from the abyss. 'Zeitgeist', 'Live Forever', 'Dear Father', 'Damaged Soul'...the whole bloody thing!
(metal-archives.com/reviews/Black_Sabbath/13/635941/) Review by DoomMetal13. June 12th, 2013
01. End Of The Beginning (08:06)
02. God Is Dead? (08:52)
03. Loner (04:59)
04. Zeitgeist (04:37)
05. Age Of Reason (07:01)
06. Live Forever (04:46)
07. Damaged Soul (07:51)
08. Dear Father (07:14)
09. Naivete In Black (Bonus Track) (03:50)
01. Methademic (05:58)
02. Peace of Mind (03:40)
03. Pariah (05:34)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!UploadyIo
KatFileUploadyIo
KatFile
0 комментариев